Overzicht colleges

College voor Young Professionals

Klassieke Kroniek

Inhoud

In deze serie van vier colleges wordt een overzicht gegeven van enkele van de belangrijkste momenten uit de klassieke muziek en hoe de componisten hierin hun meesterwerken creëerden: vanuit de muziek van Bach naar het Wenen van klassiekers als Haydn en Mozart, om vervolgens in de vroege negentiende eeuw bij Beethoven en zijn revolutionaire werken te belanden. Verder staat Wagner centraal en hoe hij naar een eenheid van de kunsten streefde en ten slotte wordt in het laatste college toegelicht hoe Stravinsky werken componeerde in de geest van de grote modernistische vernieuwers van de vroege twintigste eeuw.


De colleges worden afgewisseld met muziekfragmenten.

Docent: Jan Willem de Vriend

College 1 - Barok door de bril van Bach

Thu 13 February 2014 19:30 - 21:15

Is muziek een taal? Zijn instrumenten alleen maar mooi of hebben ze een betekenis? Heeft de zwaartekracht met onze muziek te maken? Een verhaal over twee eeuwen muziek waarvan we zullen merken dat die nog steeds actueel kan zijn. Misschien snappen we dan ook beter waarom een Matthäus Passion zo populair kan zijn of een Mozart symfonie zo kan verrassen.

Docent: Prof. dr. Emile Wennekes

College 2 - Beethoven: Rebelse Geest in een Revolutionaire Tijd

Wed 12 March 2014 19:30 - 21:15

Ludwig van Beethoven (1770-1827) openbaarde onvermoede, nieuwe werelden van klank, vorm en structuur in genres als de pianosonate en de symfonie. Door zijn ‘adellijkheid van geest’ kon hij zich tegelijkertijd een ongekende omgang met de heersende klasse permitteren. Als gevolg van zijn toenemende doofheid kwam hij evenwel in een sociaal isolement te verkeren. Maar juist daarin schuilt een belangrijke reden dat men Beethoven als de muzikale personificatie van de Romantiek is gaan beschouwen.

Docent: Stephan Heber

College 3 - Revolutionair - Romantisch - Radicaal: Richard Wagner

Thu 24 April 2014 19:30 - 21:15

Richard Wagner wordt gezien als de belangrijkste vernieuwers van de muziek in de zijn tijd, de tijd van de Romantiek. Dit wordt toegelicht aan de hand van de monumentale muziekdrama's van de componist: Der Ring des Nibelungen, het ontwerpen van het Gesamtkunstwerk alsmede de beroemde leitmotieftechniek. Er wordt tevens aandacht besteed aan de persoon Richard Wagner en wordt hij geplaatst in de historische context. Zowel Wagner's relaties tot beroemde filosofen als Schopenhauer en Nietzsche komen aan bod als zijn controviersiële antisemitische opvattingen.

Docent: Ed Spanjaard

College 4 - De interpretatie van Stravinsky

Thu 22 May 2014 19:30 - 21:15

Hoe komt een dirigent tot zijn interpretatie? Aan de hand van Stravinsky’s Vuurvogel, zal Ed Spanjaard een tipje van de sluier oplichten. En hij zal de raadselen van het leidinggeven aan een gigantisch orkestapparaat begrijpelijker weten te maken. De Vuurvogel was Stravinsky's eerste wereldsucces: een spetterend meesterwerk van een klein uur, voor het Russisch ballet van Dhiagilev met choreografie van Fokine. De kostuums van Leon Bakst zijn ook nu nog een lust voor het oog.

  • Muziek
Klassieke Kroniek